Ukrudt og Jeremy vandt i Tivoli

De to vindere: Trioen Bella, Selma og Marie fra Roskilde Musiske skole med deres sang ”Ukrudt”, og fra Roskilde Kulturskole Jeremy med sangen ”Jeg er den jeg er”.

Flere hundrede elever fra Roskildes Musiske Skoler optrådte i weekenden på de mange scener i Tivoli, og i år havde en helt ny scene ”Min Sang” set dagens lys, hvor unge sangskrivere dystede med egne sange. Ud af de i alt 6 vindere leverede unge fra Roskilde hele to vindersange, nemlig “Ukrudt” og “Jeg er den jeg er”.

Musikskoledage i Tivoli ville i år gerne sætte et særligt fokus på original musikskabelse og sangskrivning, og for at sætte ekstra skub i skaberglæden udskrev de i samarbejde med Bandakademiet og Musikmetropolen sangskriverkonkurrencen ”MIN SANG”.

Dommerne i Tivoli
Juryen som bestod af Marianne Fruergaard, Bandakademiet og Musikmetropolen, artist KIll J og Thomas Stengaard, sangskriver og producer havde modtaget i alt 32 sange, og dommerne var fulde af begejstring over alle de gode sange, de havde modtaget, og glædeligt overrasket over, at der er så mange unge, der har fået taget hul på at skrive selv.

KILL J var begejstret for Bella, Selma og Maries sang ”Ukrudt”, og hun sagde bl.a. ”Det var en ”gakket sang” men på den fede måde med en abstrakt tekst, der gav mening til slut i sangen, men 3 fine vokaler på en bund af kalimba og hvalros.” Dommerne var vilde med brugen af iPad som kompositionsmiddel og i det hele taget imponerede af den meget specielle sang.

Thomas Stengaard fortæller at valget faldt på Jeremys sang ”Jeg er den jeg er”, fordi: ”Sangen gjorde i herre godt humør, han lyder virkelig sød ham her”. De øvrige dommere supplerede med ord som ”smittende energi” ”en rigtig sød tekst, det kommer lige fra hjertet” og ”du lægger dig fint i slipstrømmen af vores danske trubadurer.”

16 scener og 265 koncerter
De musiske skoler fra Roskilde havde hele 17 arrangementer rundt omkring i Carstensens Gamle Have. Der var alt fra rytmikbørn, folkeskolesamarbejde, klassiske ensembler, pop og rockbands, sangskrivere, dansere og kunstparade.

I det hele taget et flot punktum for det år, hvor Roskilde har været udpeget som Årets Musikskolekommune – og i strålende solskin.

Kunstparade i Tivoli
Dans i Tivoli

Se mange flere billeder i Galleriet.