Spil Dansk ugen i Kalenderen

I hele uge 44 i Spil Dansk ugen er den normale undervisning afløst af en masse aktiviteter og koncerter på tværs af kunstarter og genrer.

Roskilde Kulturskole har igen i år en række aktiviteter i uge 44, når der er Spil Dansk uge i hele kommunen.

Dels inviterer vi indenfor på Kulturskolen, dels tager vi vores aktiviteter med ud i byen for at give flere borgerne mulighed for at lære Kulturskolen at kende, og for at vores elever kan få nogle spændende oplevelser.
Vi spiller blandt andet koncert med Orkesterlinjen og den talentfulde unge strygekvartet 4-tissimo på plejecenter Kastaniehaven i Jyllinge, og 0. klasserne på de fire folkeskoler i den nordlige ende af Roskilde får besøg af nogle af Kulturskolens musiklærere, der spiller op til folkedans.

Vi inviterer også indenfor i salen på Kulturskolen til koncert med både Skoleorkestret, der er et samarbejde mellem Jyllinge skole og Kulturskolen, KUO – Kulturskolens Underholdningsorkester, og torsdagseleverne og deres lærere arrangerer blues-aften, hvor også to af Kulturskolens talenthold Audio-R og Cowkillers viser, hvad de har nået.

Jazzkat på Tur
”Jazzkatten på Tur” for områdets institutioner og andre, der har lyst til at kigge forbi
Jazzkatten, der består af professionelle musikere, spiller en børnejazz koncert og viser børnene rigtige instrumenter. Mellem numrene taler man f.eks. om, hvor dybt spiller en kontrabas, og hvordan lyder den afrikanske tromme?

”Vi vil gerne åbne børnenes ører for jazzmusikken, der med sin frie form og gentagne rytmiske strukturer understøtter børnenes naturlige musikalitet”, siger Jazzkatten alias Clara Vuust, der til daglig er souschef på Kulturskolen.

Walking in the Air
Spil Dansk ugen bliver også startskuddet på et tværæstetisk projekt, der med udgangspunkt i kreative processer skal arbejde på en performance med arbejdstitlen ”Walking in the Air”. Det er elever fra musik, dans, drama og billedkunst, der sammen skaber en forestilling og installation over sangen ”Walking in the Air” fra filmen ”The Snowman”. Projektet forventes færdigt til foråret, hvor vil være en af Kulturskolens aktiviteter i Tivoli.

Der er gratis adgang til alle aktiviteter, og man kan læse om alle Spil Dansk aktiviteter i kommunen her www.kulturbasen.dk

Kulturskolens program for Spil Dansk ugen:

Man. d. 31.10
Kl. 15.45 – Strygerkoncert på Plejecenter Kastaniehaven.
Kl. 17.15 – Koncert på Kulturskolen i Salen med Skoleorkestret, Slagtøjsbiksen og Orkesterlinjen

Onsdag. d. 2.11
Kl. 09.45 -Jazzkatten på Tur – arrangement i Salen på Kulturskolen for områdets børnehuse.
Kl. 18.00 – Klassisk koncert med KUP og talentkvartetten 4-tisimo i Salen på Kulturskolen

Torsdag d 3.11
Kl. 19.00 – Blueskoncert med bandelever i Salen på Kulturskolen
Kl. 20.00 – Rytmisk koncert med talentbandet AudioR sammen med slagtøjsensemblet Cowkillers i Salen på Kulturskolen.